treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: praca

Obiekty

3 340
Początek - Ujęcie z przodu; Kompozycja w ciemnych brązach o zróżnicowanym walorze. Na cemnym tle, w centrum pracy znajduje się jasny owalny kształt, przypominający jajo ptasie. W dolnej części jasne, w górnej jakby pęknięte, rozpada się na patyczkowato-włóknistą strukturę przechodzącą w formy przypominające pióra i nóżki ptaka, wokół gęstwina nieregularnych, monochromatycznych plam.

Początek

Szymański, Ryszard

1983

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret dziewczynki, ujętej frontalnie, w półpostaci z rękami złożonymi na podołku. Twarz szczupła, okrągła, z dużymi ciemnymi oczami obwiedzionymi jasnoniebieską farbą, szerokimi brwiami, wydatnym nosem, na ustach lekki półuśmiech. Odstające uszy. Włosy długie, z przedziałkiem pośrodku, zaplecione w dwa warkocze spływające na pierś. Ubrana w różową bluzkę z żółto-białawym wzorem (w grochy). Na ramionach ma błękitną chustę (?). Tło – czerwono-brunatne.Obraz w ramie.

Portret Hildy Güttner

portret kobiecy

Radowicz-Pohl, Teresa

XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

kolaż - Praca w układzie poziomym, która podzielona została na 3 pionowe, przylegające do siebie części umieszczone w centralnej części tła. Lewa część jest mniejsza od pozostałych i została umieszczona na ich osi. Jest to naklejone na tło czarno-białe odwzorowanie fotografii lotniczej, na którym widać siatkę dróg, pól oraz zabudowań z prostokątnym jaśniejszym obszarem po środku. Część centralną stanowi naklejony na podłoże barwny rysunek na białym tle. Jego większym fragmentem (ok. 2/3 od dołu) jest bardzo schematyczny szkic ołówkiem oraz kształty trójkątne oraz swobodne kreski, a po jego prawej stronie widoczna jest prosta pionowa linia, od której odchodzą skośne kreski. W środkowej części rysunku, częściowo ukryty pod tymże kreskowaniem, słabo widoczny uproszczony rysunek dwóch krów ciągniętych przez człowieka, wykonany jasnoczerwoną kredką. Tuż przy lewej krawędzi, po środku, wyodrębniony został niewielki czworokąt wypełniony jednolicie kryjącą, srebrną farbą. Nieznacznie poniżej jego osi, tuż przy prawej krawędzi rysunku, znajduje się nierównomierna plama barwna wypełniona skośnym kreskowaniem trzema odcieniami koloru zielonego. Od góry, ok. 1/3 kompozycji stanowi żółte lawowane tło. Prawa, trzecia część całej kompozycji, to wykonane ołówkiem bezpośrednio na podłożu, nieregularnie rozmieszczone kółka o różnej średnicy wypełnione na czerwono. Widoczny kontur ołówka nadaje im trójwymiarowości.

1939-2001 (Jedwabne), No. 3 

kolaż

Zakrzewski, Włodzimierz Jan

XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Iluzja integralna V - ujęcie z przodu; Kompozycja prostokątna w układzie pionowym podzielona diagonalnie na dwie trójkątne plamy barw: szarą i czarną. Szary trójkąt przechodzący od tonów jaśniejszych u góry do ciemniejszych na dole wypełnia lewą górną część kompozycji. Jego ramiona wyznaczone są górną i lewą krawędzią obrazu, podstawa zaś to przekątna stanowiąca granicę barw, która biegnie od lewego dolnego narożnika do prawego górnego. Ramiona z podstawą łączą dwa ukośne, cienkie paski - błękitny i biały. Prawą i dolna część kompozycji stanowią dwa czarne trójkąty powstałe na skutek wycięcia w formie pasa, biegnącego ukośnie od prawego dolnego narożnika do przekątnej.

Iluzja integralna V

Berdyszak, Jan

1971

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kolaż - Kolaż - wykonany z elementów naklejanych i narysowanych, namalowanych - utrzymany w tonacji kolorystycznej: czerni i szarości, brązach, błękitach i granatch, fiolecie, zieleni. Przedstawienie chłopca (rysunek ołówkiem i kredką, podmalowany ekoliną), grającego na instrumencie dętym (flecie), siedzącego po prawej od drzewa (drzewo narysowane ołówkiem i kredką, konar podmalowany ekoliną; liście - elementy naklejone, najbardziej zewnętrzne - namalowane, niektóre w środku korony narysowane kredką). Chłopiec opiera się o drzewo plecami - widoczny prawym bokiem do widza; twarz w półprofilu. Nad drzewem widoczny jest wielki kilkubarwny ptak (element naklejony), ukazany bokiem, nad nim koło (element naklejony); po lewej od ptaka naklejony (częściowo pod naklejonym ptakiem) wycięty element niebiesko-granatowego papieru. Ptak ma w zakrzywionym dziobie i w pazurach jednej z nóg długi sznur (ołówek) z nanizanymi na niego okrągłymi elementami w kolorach czarnym (te niektóre rozmazane, niekiedy nawet w kształcie kleksów), granatowym i niebieskim (farba, kredka). Elementy te rozsypują się także u końców sznura i spadają w dół - głównie w stronę dziecka i jego instrumentu: nad instrumentem tworzy się z nich jakby linia; element znajdujący się najniżej - tuż przy instrumencie. U końca sznura po lewej drugi ptak, znacznie mniejszy (naklejony).

Legenda o pieśni

kolaż

Sztyma, Marianna

2012

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Odręczny list napisany na obu stronach pojedynczej karty papieru listowego. U góry pierwszej strony nadruk: „ZRZESZENIE PRZEDSTAWICIELI HANDLOWYCH i KOMISANTÓW | ASSOCIATION OF COMMERCIAL AGENTS AND COMMISSIONERS VEREIN DER HANDELSVERTRETER UND KOMMISSIONÄRE | ASSOCIATION DES REPRÉSENTANTS DE COMMERCE ET DES COMMISSIONNAIRES”. Treść na drugiej stronie punktowo rozmazana. Dopisek na lewym marginesie.
Z treści: Mój Drogi! W sprawie Twojego paszportu zabiega Fr., na razie jednak, jeszcze niczego konkretnego się nie dowiedziała, chyba tylko to, że musiały być zrobione wywiady i że odnośni urzędnicy są obecnie zawaleni pracą, co powoduje zwłokę w załatwieniu sprawy. Ja sam niestety w starostwie nie posiadam żadnych kontaktów, aby sprawę przyspieszyć. […]

List do Tadeusza Perla

Perl, Leon

1939-03-04

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

List ojca do syna, z dopiskiem ówczesnej przyjaciółki Tadeusza Perla, Pesy Frydlender.
List ojca rzeczowy, związany z pracą dziennikarską (w tym okresie zwłaszcza wsparcie syna, związane z jego artykułami do innych pism, w późniejszym czasie – także tekstami do zakładanego w tym czasie w Warszawie przez Perla „Głosu Gospodarczego”).
Dopsiek Frydlender krótki, z zapowiedzią innej korespondencji. Listów autorki zachowało się w tym zbiorze wiele, są bardzo ciekawym źródłem: zawierają wątki obyczajowe, ekonomiczne (młoda osoba zaczynająca aktywność zawodową), społeczne i polityczne (zwłaszcza w listach związanych z wyborami tużprzedwojennymi w Polsce); ukazują przedwojenne środowisko prawnicze i jego funkcjonowanie. Interesujące jest też to, że Frydlender naświetla niektóre aspekty wątków poruszanych przez innych korespondentów (Leona Perla, a zwłaszcza Seweryna Trossa) z odmiennej perspektywy. Pesa Frydlener (1909-1980), po wojnie Paulina Kernowa, przeżyła wojnę w Związku Radzieckim. W latach 1946-1962 była m.in. asesorem (1946), podprokuratorem (1946-1947) i wiceprokuratorem Prokuratury Sądu Okręgowego w Szczecinie (1947-1949). Z tego szczecińskiego okresu pochodzą jej ostatnie listy do Perla, który przenosił się wówczas z Francji do Polski. Najpewniej w późniejszym czasie, w Warszawie, Tadeusz Perl i Kernowa nie utrzymywali już stosunków. Kernowa w Warszawie pełniła funkcję wiceprokuratora Prokuratury Sądu Okręgowego w Warszawie i wiceprokuratora Prokuratury Sądu Apelacyjnego w Warszawie (1950), następnie była wiceprokuratorem Prokuratury Generalnej (1950-1962), w Departamencie Specjalnym do 1952. Do historii przeszła jako postać ze stalinowskich procesów politycznych przeciw opozycji antykomunistycznej, była m.in. oskarżycielką generała Emila „Nila” Fildorfa. Zwolniona z pracy z zarzutami działalności antypartyjnej, ostatecznie wyjechała w 1968 r. do Wielkiej Brytanii z mężem Karolem Kernem, zmarła w 1980 r. (wg niektórych źródeł w Wielkiej Brytanii, wg innych w Jerozolimie).
List na karcie pocztowej z nadrukiem:
Zrzeszenie Przedstawicieli Handlowych i Komisantów | Warszawa, Królewska 16. | Tel. 522-26, 652-55. || POCZTÓWKA
Poniżej adres:
Mr | Tadeusz Perl | Paris VI | 15, rue des Quatre Ventes
Okrągłe pieczęcie na dwóch znaczkach naklejonych jedno nad drugim, na nich data: 19 VIII 38
Po lewej na stronie do zapisywania treści listu, u góry, okrągły stempel pocztowy, paryski, z datą 22 VIII [?] 1938
Treść listu ojca do syna (pisownia i interpunkcja zmodernizowane): Mój drogi! Rozmawiałem dziś ze Szwalbem [Natan Szwalbe, redaktor „Naszego Przeglądu”, zob. https://sztetl.org.pl/en/node/22520]. Jutro daje Twój artykuł (4-ty w tym miesiącu) i tym podobno jest już zapas wyczerpany, za wyjątkiem artykułu do numeru jubileuszowego. Sz. oczekuje od Ciebie dalszych artykułów, w szczególności interesuje go akcja Morgenthau’a [amerykańskiego sekretarza skarbu] (dolar – franki), do tego zagadnienia, przypuszczam, możesz znaleźć na miejscu dużo materiału. Zł.35 do linii okrętowej dotychczas nie przekazano. Sądzę, że byłoby wskazanym, abyś Ty do nich w tej sprawie napisał. Czy stwierdziłeś na miejscu, czy p. G. wyjechał i dokąd – dobrze byłoby to ustalić. Czekam na wiadomości i materiał do G[łosu] Gosp[odarczego]. Pozdrawiam i całuję serdecznie
Leon
Czy przekaz pieniężny B[anku] Polsk[iego] (Tow.B.Kred.) już otrzymałeś?
Dopisek Pesy Frydlender:
Kochany Tadziku, kartkę otrzymałam, dzięki za pamięć. Praca idzie nieźle, nad Twymi sprawami czuwam, napiszę Ci […] [nieczyt.] Pest.

List do Tadeusza Perla

Perl, Leon

1938-08-19

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Wrota (Drzwi) - ujęcie z przodu; Kompozycja prostokątna o zbliżonych do kwadratu proporcjach złożona z dwóch symetrycznych drewnianych płyt z przyklejonymi na awersie drucikami ze stali miedziowanej. Na każdej z dwóch płyt druciki zakomponowane w kilkunastu poziomych pasach. Pojedyncze pasy wypełnione ciasno wielokrotnie giętym drucikiem w rytmicznym pionowym układzie.

Wrota (Drzwi)

Turewicz Lafranchi, Małgorzata

1996

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Niewielki obrazek o kompozycji pionowej w stonowanych barwach. Centrum kompozycji stanowi niewielka doniczka w kolorze rozbielonej szarości. Z niej wyrasta roślina o podwójnych zielono-brązowych pędach.  W ziemię w doniczce, obok rośliny jest wbita etykieta z datą: 1985. Doniczka stoi na  jasnej podstawce o niebieskawym rancie, umieszczonej jednolicie na szarym tle (półki? parapetu?). Tłem jest płaszczyzna w kolorze jasnoszarym pokryta w całości białym plamkowaniem, otoczona czarna ramką z białym napisem wykonanym minuskułą, biegnącym w sposób ciągły dookoła: ,,michałowi zimową martwą naturę z kaktusem [...] dwa kaktusy złączone [...]''.

Martwa natura z kaktusem

martwa natura

Robb-Narbutt, Krystiana

1985

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

pośrodku białej karty zdjęcie parterowego budynku. Dookoła fotografii drukowana ramka złożona z trzech linii różnej grubości. Pod zdjęciem stemple firmowe: z lewej - A. Guetz, z prawej - Toultchine. Poniżej ramki pochyłą czcionką nazwa miejscowości i tytuł zdjęcia

Sobolówka. Majsterska

Guetz A.

1885

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

List Marka Szwarca do jego żony Giny. Szwarc napisał go podczas swojej służby wojskowej w Szkocji. Po raz kolejny wspomina żonie o odczytach na temat Polski skierowanych do Szkotów. Zastanawia się, czy odbędą się w najbliższym czasie czy w okresie jesieni. Gdyby przełożono je na później, mogliby w nich uczestniczyć studenci. Pisze o tym, że musiał ostatnio obierać ziemniaki na obiad. Namawia żonę do kupna futrzanej kurtki. Sam stwierdza, że nie potrzebuje ciepłych ubrań. Dzieli się z żoną swoją refleksją na temat filmu o miłości, który ostatnio widział. Szwarc opowiada jej również o tym, jaki jest jego zdaniem charakter Polaka. Planuje pozostać w wojsku do ukończenia pięćdziesięciu lat, ponieważ chce dobrze opanować umiejętność prowadzenia samochodu tak, by mógł ją wykorzystywać w przyszłości. Marek pociesza Ginę, która martwi się brakiem wiadomości od jej rodziców podróżujących do Stanów Zjednoczonych. Pisze do żony, że musi być cierpliwa, ponieważ rodzice dotrą do Nowego Jorku dopiero za cztery dni.

List Marka Szwarca do Giny Szwarc

Szwarc, Marek

1941-09-09

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Lico

Ajajaj!

plansza komiksowa wielokadrowa

Powalisz, Monika

2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Ujęcie z góry, recto, kartka w linię, zapisana drukiem i pismem odręcznym

Przepustka Emilii Leibel

nieznany

1943-08-08

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Ujęcie z góry, bifolium recto, kartka zapisana pismem odręcznym

List do Anny Zimmermann (V)

Zajczyk, Natalia

1947-08-15

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

strona 1

List do Haliny Altman

Ratz, Emilia

1945-04-27

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

awers grafiki

Wilanów, Sypialnia Królowej

Rzewuski Walery, Gryglewski Aleksander mal.

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

S/CS/1213/ML - Pólmisek pokrągły, gładki, szkliwiony, dekoracja malowana wielobarwnie. W lustrze malowane popiersie króla w koronie zamkniętej i zbroi, nad głową napis majuskułą w czarnym kolorze: KAZIMIERZ SPRAWIEDLIWY. Na kołnierzu fryz z liściasto-wolutowej girlandy, wilobarwnej, na ciemnobłękitnym tle.

Talerz z popiersiem Kazimierza Sprawiedliwego

Suska, Kazimiera

1882 — 1885

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie w prawej części grafiki mężczyzna w stroju chłopskim. W lewej ręce wzniesionej do góry trzyma czapkę, w drugiej dwojaki. Ubrany w koszulę przewiązaną pasem, lużne spodnie i płaszcz z wywiniętymi rękawami, na nogach buty wiązane. Głowa profilem, lekko wzniesiona, usta otwarte. Obok po lewej stronie w pustym prostokątnym polu napis:

Witaj jutrzenko swobody

R. Domiński i S-ka

1920 — 1933

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena we wnętrzu wiejskiej izby. Na pierwszym planie po lewej stronie na drewnianej okutej skrzyni siedzi młody mężczyzna. Ma długie, opadające na ramiona włosy, ubrany jest w brązową sukmanę, przepasaną przez lewe ramię ozdobnym pasem, białe spodnie, ciemne onuce i brązowe kierpce. W prawej dłoni trzyma obcęgi z drutem, lewą potrzymuje gliniany garnek umieszczony między kolanami. Głowę ma pochyloną, wzrok skupiony na wykonywanej pracy. Obok skrzyni, na drewnianej podłodze stoi kosz z węglem i po prawej drewniana maselnica. W głebi we wnęce widoczna pobielona kuchnia, na niej garnki i dzban. Ponad nią na ścianie wiszą pokrywki od garnków i żelazko. Po lewej, za mężczyzną bielony piec. Obraz malowany w tonacji szaro brunatnej.

Druciarz

Lipiński, Hipolit

1865

Muzeum Narodowe w Lublinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Rzeźba - postać Chrystusa Ukrzyżowanego wpasowana w konar brzozowy, nienaturalnie duża głowa.

Krucyfiks

Kołacz, Edward

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Na pierwszym planie trzy postacie: dwie przy lewej bocznej krawędzi, przecięte krawędzią, trzecia na przedplanie po prawej stronie ujęta do pasa od tyłu, lewa ręka uniesiona. Postacie uogólnione do zgeometryzowanych form. Płaszczyzna obrazu wypełniona falistymi układami podłużnych lini pędzla w tonach zieleni, u góry czerwieni i niebieskich.

Trzy postaci

Jarema Maria

między 1944 — 1946

Muzeum Narodowe w Szczecinie

akt męski - Ujęcie z przodu; Rzeźba nagiego mężczyzny. Głowa lekko pochylona w lewą stronę, ręce opuszczone wzdłuż tułowia, lewa noga lekko wysunięta do przodu tak, jakby mężczyzna stawiał krok do przodu.

Kroczący; Biegacz | Schreitender Mann; Laeufer

akt męski

Bleeker Hermann

1913

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Na pierwszym planie fragmenty uschniętych pni drzewnych, z lewej zarys krzewów, wokół rozciągający się płaski pejzaż wydmowy. Spośród chmur przebija księżyc jasno rozświetlając pnie i piasek na pierwszym planie.

Krajobraz z księżycem

pejzaż

Blechen, Carl

około 1828

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz - Ujęcie z przodu. Kompozycja abstrakcyjna. Pionowa płaszczyzna podzielona diagonalnie na pół – od lewego górnego rogu do prawego dolnego – wstęgowym, rytmicznym układem horyzontalnych linii w kolorze kobaltowym przechodzącym w błękit z czarnym konturem w ich górnej części. Poziomy układ linii załamuje się łagodnie w górę (po lewej stronie pracy) i w dół (w prawej części) przed zetknięciem z diagonalem. Układ linii podwójny z użyciem skrótu perspektywicznego. W centrum obrazu dwie wstęgi przechodzą nieprzerwane przez cały obraz od lewej do prawej krawędzi.

20-68

Popiel Ludmiła

1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 3340 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd