treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: wierzenia

Obiekty

294
płaskorzeźba ołtarzowa; Rodzina Marii - Ujęcie z przodu; Wysoka płaskorzeźbiona płyta z przedstawieniem wielofigurowym, polichromowana. Ukazuje grupę strojnie ubranych kobiet siedzących na ławie i piastujących małe dzieci oraz mężczyzn widocznych powyżej wysokiego zaplecka ławy. W scenie dominuje przedstawienie św. Anny o nieco zwiększonych proporcjach. Święta w chuście na głowie i z różańcem przypiętym do paska wraz z Marią o długich falujących włosach podtrzymują nagiego Jezusa balansującego pomiędzy ich kolanami. Po prawej siedzi Maria Kleofasowa w wysokim marszczonym czepcu z czwórką synów ubranych w tuniki, z których jeden, stojący na kolanach, bawi się otwartą księgą, pozostali biegają wokół kociołka u stóp matki. Brodaci mężczyźni usytuowani za ławą, powyżej kobiet, widoczni w półpostaci, noszą tuniki na koszulach o szerokich rękawach i kunsztownie kształtowane kapelusze. Marszczone suknie z wąskim gorsetem i dekoltami w karo czy obszycia rękawów dekoracyjnymi taśmami, szerokie rękawy koszul to elementy strojów zgodne z niemiecką modą mieszczańską z początku XVI wieku. Modne stroje, łagodne wizerunki okrągłych twarzy a także poruszone pozy i gesty postaci nadają przedstawieniu charakter rodzajowy. Płaskorzeźba wybrana z łączonych bloków drewna, w dolnej części drążona. Płyta częściowo uszkodzona i popękana; brakuje postaci Marii Salome z dziećmi i mężem, męskich wizerunków powyżej Marii a także jej twarzy oraz czwartego dzieciątka u stóp Marii Salome. Polichromia zachowana szczątkowo.

Rodzina Marii

płaskorzeźba ołtarzowa

mistrz stralsundski

około 1505 — 1515

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Amulet z zęba zwierzęcego - ujęcie z góry; Amulet z zęba małego drapieżnika, z otworem do zawieszania na rzemieniu wywierconym w prawej górnej części.

Amulet z zęba zwierzęcego

nieznany

951 — 1050

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dwie postaci w przestrzeni podwórza. Na pierwszym planie stary mężczyzna wsparty na łopacie. Ubrany w białą koszulę, brązowe spodnie i brązową sukmanę. Na głowie ma słomkowy kapelusz. W ustach trzyma fajkę, którą podtrzymuje lewą ręką. Obok mężczyzny taczka z grabiami. Na drugim planie stoi bosa dziewczyna oparta o płot, na którym wisi różowa pierzyna. Dziewczyna ubrana w białą koszulę i białą spódnicę z zapaską. Na głowie ma białą chustkę zawiązaną do tyłu, na szyi czerwone korale. Za nią widoczne bezlistne drzewo i krzewy. W głębi widoczne dachy zabudowań.

I znów wiosna

Malczewski, Jacek

1890

Muzeum Narodowe w Lublinie

Matka Boska Bolesna - Ujęcie z przodu z oświetleniem twarzy; Pełnoplastyczna, stojąca na wysokiej podstawie figura Marii w powłóczystej szacie i obszernej chuście - maforium. Smukła sylwetka ułożona w kontrapoście; wygięta w kształcie odwróconej wysłużonej litery „C”. Głowa osadzona na dość wysokiej szyi wyraźnie zwrócona w przeciwnym kierunku niż kontrapost, co równoważy kompozycję. Maforion układa się dekoracyjnie falującą linią, tworząc zarys muszli wokół smutnego oblicza o nieco nabrzmiałych policzkach i wysokim czole. Maria ubrana jest w suknię przewiązaną paskiem, opadającym wzdłuż osi figury i płaszcz. Powierzchnia szat ukształtowana światłocieniowo przez głębokie wybranie drewna. Lejkowate fałdy poniżej zgiętych rąk opadają tworząc efektownie wijącą się zygzakowato linię rąbków szat.

Matka Boska Bolesna

warsztat zachodniopomorski

około 1400 — 1425

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Szablon farbiarski katagami - Ujęcie z przodu. Niewielki, zabarwiony na ciemnobrązowo, prostokątny szablon farbiarski typu jizomari, wzmocniona od spodu siatką z ludzkich włosów z negatywowo wyciętym wzorem. Na arkuszu o marginesach różnej wielkości przedstawiono motyw ozdobnych koszyków (jap. kagome) wśród irysów (jap. kakitsubata) i ptasich piór. Oś kompozycji przebiega diagonalnie od lewego dolnego narożnika do prawego górnego. Wszystkie trzy elementy dekoracyjne wycięto podwójnie, rozmieszczając je niesymetrycznie po obu stronach osi kompozycji. Na szablonie widoczne są uszkodzenia w postaci przerwanej siatki, szczególnie po prawej stronie kompozycji i przetarcia papieru. Od spodu zabezpieczony jest bibułą konserwatorską.

Szablon farbiarski katagami

nieznany

około 1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lalka przedstawiająca przodka - Ujęcie z przodu; Smukła, stojąca postać antropomorficzna wykonana z włókna roślinnego pomalowanego białym, brązowym i czerwonym barwnikiem. Postać ma dużą, owalną głowę pustą wewnątrz. Na jej twarzy zaznaczono duże okrągłe oczy, szeroki u nasady nos oraz wąskie usta. Na wysokości oczu usytuowano duże, odstające uszy. W stosunku do dużej głowy postać wydaje się wątła, potraktowana bardzo schematycznie. Klatka piersiowa wraz z brzuchem puste wewnątrz. Ręce wydłużone, dłonie oparte na biodrach. Nogi i ręce zakończono płaskimi łopatkami, które przedstawiają dłonie i stopy postaci.

Lalka przedstawiająca przodka

nieznany

1951 — 1995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

hak do wieszania toreb - Ujęcie zprzodu; Drewniany hak z postacią ludzką (najprawdopodobniej kobietą) w górnej części i kotwicowym zaczepem z wyrzeźbioną głową ludzką w dolnej części. Hak polichromowany, bogato zdobiony

Hak do wieszania toreb

nieznany

1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba przodka przedstawiająca dzioborożca - Ujęcie z przodu; Drewniana, płaska, bogato zdobiona różnokolorowymi wzorami geometrycznymi rzeźba ptaka stojącego na okrągłym cokole. Smukła figura o wydłużonej szyi pomalowanej żółtym, ciemnobrązowym i pomarańczowym barwnikiem i dużej głowie zakończonej pomarańczowym grzebieniem, z którego zwisają włókna roślinne. Oczy zaznaczono muszlami, obrysowano je pomarańczowym, brązowym i beżowym wzorem o owalnym kształcie, przez co sprawiają wrażenie ukośnych. Duży dziób, pokryto beżowym, żółtym, pomarańczowym i ciemnobrązowym pigmentem. Tułów rzeźby zaokrąglono i pomalowano przede wszystkim pomarańczowym kolorem. Na skrzydłach i ogonie wyraźnie zaznaczono pióra, które dodatkowo pomalowano żółtym, pomarańczowym, beżowym i ciemnobrązowym pigmentem.

Rzeźba przodka przedstawiająca dzioborożca

nieznany

1951 — 1995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie z przodu. Rzeźbiona w biało-szarym kamieniu postać mężczyzny palącego fajkę w pozycji siedzącej. Mężczyzna siedzi na okrągłym, malutkim stołku, ma charakterystyczne nakrycie głowy - spiczastą, ozdobioną łączącymi się ukośnymi nacięciami czapkę o zaokrąglonych rogach i pomponiku. Widoczne rysy, mikropęknięcia, liczne malutkie otworki i przebarwienia.

Figura kultu przodków

nieznany

około 1901 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena rodzajowa - Poziomy, barwny kadr fotograficzny przedstawiający kilka kobiet stojących w dużym wnętrzu wypełnionym rzędami krzeseł i patrzących przez prześwity ażurowej ściany znajdującej się po prawej stronie, wydzielające pomieszczenie.

Wielka Synagoga Bełz, Jerozolima

scena rodzajowa

Traczewska, Agnieszka

XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

wadżra - ujęcie z przodu; Mały, wykonany z brązu, przypominający berło przedmiot w kształcie kokardy lub ósemki. W jego centrum znajduje się kula - uchwyt berła. Po jej obu stronach znajdują się wyrastające w przeciwnych kierunkach stożkowe zgrubienia stylizowane na kwiaty lotosu z ośmioma płatkami. Od każdego z nich odchodzą cztery, łukowate ramiona zbiegające się wokół centralnej szpicy przebiegającej przez całą oś obiektu. Ramiona bogato zdobione w formie ozdoby przypominającej podwinięty liść przedstawiającej wystylizowaną głową potwora zwanego makarą. Na kuli wygrawerowano napis, być może w piśmie tybetańskim.

Wadżra

nieznany

1901 — 1984

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wajśrawana (Dzambala) - ujęcie z przodu; Złota, męska postać siedząca bokiem, z lewą nogą opuszczoną w dół (poza lalitasana), na złotym, ryczącym lwie. W prawej ręce trzyma chorągiew zwycięstwa (osobny, wyciągany element), a w lewej zwierzątko: mangustę  (ichneumon), która wypluwa klejnot z pyszczka. Postać w gniewnej formie, szlachetnie ubrana: nosi diadem, liczne ozdoby z klejnotów, a jej strój przypomina zbroję wysokiej rangi dostojnika/króla. Lwa o bordowych brwiach, sierści na głowie i ogonie przedstawiono w pozycji wpółleżącej - waruje na ugiętych łapach, jest osiodłany, z przodu i z tyłu widoczna uprząż. Obie postacie ustawiono na lotosowej podstawie. W jej centralnym punkcie wydrążono niewielki otwór na szpic sztandaru. Posążek najprawdopodobniej przedstawia bóstwo bogactwa Wajśrawanę wraz z jego atrybutami.

Wajśrawana (Dzambala)

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Bodhisattwa Guanyin - ujęcie z przodu; Duża, wykonana ze złoconego brązu figura przedstawia siedzącą w pozie medytacyjnej kobietę Bodhisattwę Guanyin (chin. 观音, sanskr. Awalokiteśwara, tyb. Czenrezig). Postać ma spuszczone, przymknięte oczy, symetryczną, pełną twarz o pogodnym i spokojnym wyrazie oraz gładko zaczesane włosy, schowane pod diademem i zaciągniętą na głowę tkaniną. Ubrana jest w długie, warstwowe, jedwabne szaty królewskie oraz wyszukaną, ciężką biżuterię książęcą: diadem, w którego centrum znajduje się niebiański Budda Amitabha (sanskr. Amitābha); pary dużych, okrągłych kolczyków ze spiczastymi zawieszkami oraz grubego naszyjnika z klejnotem, od którego odchodzi siedem pasów korali z wisiorkami. Jej prawa dłoń uniesiona na wysokości klatki piersiowej ułożona jest pionowo, jej środkowy palec i kciuk tworzą okrąg trzymając niezidentyfikowany, haczykowaty przedmiot. Poniżej znajduje się ustawiona poziomo lewa dłoń, która ściska niewielką wazę.

Bodhisattwa Guanyin

nieznana

1701 — 1800

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena gloryfikacji władzy - ujęcie z przodu; Pośrodku postać brodatego mężczyzny w oksydowanej zbroi i pomarańczowo-czerwonym płaszczu trzymającego w prawej dłoni wiązkę strzał a w lewej wagę. Ponad nim putto z wieńcem laurowym i liściem palmy. Powyżej na biało-szarych obłokach postać starszego brodatego mężczyzny odzianego w rozwiane szaty, unoszącego prawą rękę. W lewej trzyma kulę ziemską. Jego głowę otacza aureola przypominająca rozłożony pawi ogon w bieli. Po bokach od góry putta podtrzymujące kamienne tablice i model świątyni. Niżej dwa adorujące anioły. W dolnej partii kompozycji pośrodku postać kobiety z odsłoniętymi piersiami. Ubrana jest w niebieską suknię i czerwoną pelerynę. Rękę i wzrok unosi w stronę tronującego mężczyzny, a drugą opiera na księdze podtrzymywanej przez putto. Po bokach tronu postacie mężczyzn w XVII-wiecznych strojach. Po lewej dwóch duchownych, po prawej żołnierze w antykizujących zbrojach. Przy dolnej krawędzi tablica inskrypcyjna w ramie z ornamentem okuciowo-wolutowym. Pośrodku dziewięciopolowy herb z labrami podtrzymywany przez postacie dwóch mężczyzn w hełmach z pawimi piórami.

Gloryfikacja księcia Filipa II

scena gloryfikacji władzy

Reinicke, Pancratius

1806

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Medal Niepodległości - Ujęcie z przodu; Medal w kształcie okręgu, na którego awersie, w polu znajduje się wyobrażenie 3 hydr, przebitych trzema mieczami. Całość zamknięta w podwójnym liniowym otoku zawierającym napis BOJOWNIKOM NIEPODLEGŁOŚCI. Zawieszka z przylutowanego uszka o kształcie beczułkowatym i przewleczonego, zlutowanego kółeczka. Wstążka czarna z dwoma czerwonymi, pionowymi pasami.

Medal Niepodległości

Piłsudska, Aleksandra

1930 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dwa krajobrazy - ujęcie z przodu; Obraz w formacie koła. W centrum schemat przypominający koło ruletki. Wokół czarnego sporego punktu cztery kręgi, każdy podzielony na trzydzieści części. W każdym z trzech pierwszych okręgów zapisane są cyfry. Ostatni, największy krąg, zewnętrzny, ma wpisane w 30 wydzielonych częściach fazy księzyca (albo okrągłe formy przypominające je). Połowa z nich, po prawej stronie namlaowana jest jakby przedstawiały ludzkie twarze wpisane w koła o różnym stopniu jasności. Połowa z lewej strony to czarne koła z niewielkimi jasnymi akcentami przy krawędziach. Wokół błękitno-niebieskie niebo z chmurami, coraz jaśniejsze i falujące im bliżej krawędzi obrazu, przy której jest zielony, sielski krajobraz łąk, pól i małych miasteczek wśród pagórków i drzew.

Dwa krajobrazy

Waniek, Henryk

2000 — 2001

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem - Ujęcie z przodu; Niewielka figura tronującej Marii z dzieciątkiem o zwartej bryle, przytwierdzona do wysokiego zaplecka o geometrycznym zwieńczeniu, polichromowana. Rzeźba w typie Sedes Sapientiae ukazuje frontalnie siedzącą na tronie Marię w sztywnej, wyprostowanej pozie z dzieckiem w wieku chłopięcym usytuowanym bokiem, w pozycji siedzącej, ponad jej lewym kolanem. Długa suknia i płaszcz Marii oraz tunika Jezusa gładko przylegają do ciał postaci tworząc nieznaczne, schematyczne draperie w partii nóg. Między goleniami Marii tkanina układa się w charakterystyczne trójkątne fałdy o ostrych krawędziach. Hieratyczne pozy postaci przełamuje gest dłoni matki przytrzymującej syna oraz prawa ręka chłopca wyciągnięta wysoko i ułożona na piersi matki. Głowa Marii osadzona na sztywnej, szerokiej szyi okryta chustą ułożoną w tylnej partii na kształt welonu sięgającego do ramion. Twarz pociągła, owalna, zastygła w pozbawionym emocji wyrazie. Symetryczna fryzura chłopca z falujących włosów sięga poniżej uszu. Zwieńczenie gładko opracowanego zaplecka tworzy kolisty nimb za głową Marii flankowany trójkątnymi sterczynami oparcia tronu. Rzeźba opracowana jako przyścienna. Brak prawej dłoni Marii. Powierzchniowe ubytki drewna i otwory po drewnojadach. Polichromia zachowana szczątkowo.

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem

figura ołtarzowa

warsztat pomorski

około 1300

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kielich mszalny - Ujęcie z przodu; Smukły kielich o sześciolistnej, wysklepionej stopie, przechodzącej w sześcioboczną, zwężającą się ku górze wysoką tuleję. Nodus sześcioboczny, wybrzuszony w górnej części, oddzielony tralkowym trzonem od czary ujętej do wysokości 2/3 ażurowym koszyczkiem.

Pola stopy zdobione naprzemiennie srebrnymi reliefowymi nakładkami z uskrzydlonymi główkami anielskimi oraz owalnymi plakietkami ze scenami Narodzin Chrystusa, Hołdu Trzech Króli i Ostatniej Wieczerzy. Wyższe partie stopy oraz tuleję pokrywa repusowany i rytowany wzór z naturalistycznych kwiatów na długich ulistnionych łodygach, zwróconych główkami w dół. Dekorację nodusa tworzy sześć wycinanych w srebrnej blasze i repusowanych srebrnych nakładek w formie pojedynczych kwiatów (tulipanów i irysa). Motywy kwiatowe w połączeniu z wicią akantową występują również w dekoracji koszyczka. Pomiędzy nie wkomponowano trzy owalne kartusze otoczone wieńcami laurowymi z hierogramami Chrystusa, Marii oraz św. Józefa.

Kielich mszalny

nieznany

1680 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

suknia ślubna - Ujęcie z przodu; Prosta suknia ślubna w kolorze białym, na szerokich ramiączkach, o długości do kolan, w pasie zwężona, dekolt głęboki – okrągły. Spódnica z zakładkami rozkloszowana. Uszyta z jedwabnej żorżety, delikatnej tkaniny z nieregularnie marszczoną powierzchnią. Na całej powierzchni materiału wytłoczony wzór roślinny w postaci gałązek.

Suknia ślubna

nieznany

1960 — 1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

młynek modlitewny wraz z tekstem modlitewnym - Ujęcie z boku z prawej; Klepsydrowy, ręczny młynek modlitewny z uchwytem w formie tulejki w kształcie ściętego, wydłużonego stożka składający się z się z pięciu elementów oraz arkusz z tekstem modlitewnym. Mosiężny pąk lotosu u szczytu, kościano-mosiężna, klepsydrowa część z łańcuszkiem i inskrypcją oraz mosiężna podkładka tworzą bęben młynka. Poniżej znajdują się trzy kolejne elementy: niewielka, kościana podkładka, mosiężny uchwyt, z którego wystaje ostry, stalowy szpikulec oraz zwitek papieru z drukowanym tekstem w tybetańskim piśmie o czarnym kolorze, w sześciu rzędach. Młynek ozdobiono kamieniami pokrytymi niebieską emalią oraz motywami ślimacznicy, roślinnym, stylizowanych przecinków, zaokrąglonych linii i okręgów, zlokalizowanymi na mosiężnej powłoce bębna. Wymienione wzory wykonano z niklowanej blaszki mosiężnej, pociętej na drobne paseczki, przypominają zdobienie granulacją. Na kościanej części bębna wyrzeźbiono dwa razy słowa mantry:

Młynek modlitewny wraz z tekstem modlitewnym

nieznany

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 294 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd