treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: kucie

Obiekty

374
ML/H/466 - 

Boże zbaw Polskę. Program teatralny

Drukarnia Estetyczna I. Śliwickiej

1916

Muzeum Narodowe w Lublinie

rak żelazny - Ujęcie przodu ze skosu z lewej; Rak żelazny trójramienny z czworobocznej sztabki żelaznej z haczykiem na końcu każdego ramienia.

Rak żelazny

Słowianie

700 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zapinka brązowa ze złotymi aplikacjami - ujęcie ze skosu od przodu z prawej; Zapinka wykonana z brązu pokryta na kabłąku i grzebykach aplikacjami z repusowanej złotej folii. Zapinka posiada płaski kabłąk zakończony szerokim półkolistym grzebykiem. Drugi analogiczny, większy grzebyk znajduje się bezpośrednio nad kapturkiem zakrywającym sprężynkę. Elementy te pokryto złotą blachą zdobioną gęstym repusowanym ornamentem w postaci: drobnych gęstych fal – na kabłąku i obu grzebykach oraz dwóch równoległych zygzaków – na kapturku.

Fibula zdobiona aplikacjami

nieznany

150 — 200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fibula zdobiona aplikacjami - ujęcie ze skosu z prawej; Fibula z brązu posiada dwa grzebyki, na kabłąku i nad kapturkiem zakrywającym sprężynkę oraz cylindryczny guz na końcu kabłąka. Jest bogato zdobiona na obu grzebykach i kapturku aplikacjami z repusowanej złotej folii oraz srebrnego filigranu.

Fibula zdobiona aplikacjami

nieznany

150 — 200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Paciorek srebrny - ujęcie z boku; Paciorek srebrny dwustożkowaty, pusty w środku, na powierzchni zdobiony granulacją. Wykonany z dwóch połączonych ze sobą blaszek w kształcie trójkąta z zaokrąglonymi wierzchołkami.

Paciorek srebrny

Słowianie

801 — 995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Studium portretowe głowy młodej dziewczyny, zwróconej 3/4 w prawo. Twarz o regularnych rysach: ostro zarysowany podbródek drobne usta, prosty nos, duże, ciemne oczy pod czrnymi brwiami. Ciemne włosy gładko zaczesane do tyłu, zakrywające 2/3 ucha,  z przedziałkiem pośrodku glowy. Ubrana w czarną suknię, której fragment wykończenia w postaci czarnej koronki i białej, przeźroczystej tkaniny widoczny przy szyi. Tło jednolite, jasnobrązowe.

Portret młodej dziewczyny

Grottger, Artur

1864

Muzeum Narodowe w Lublinie

miseczka na datki Chewry Kadiszy - Ujęcie z przodu; Okrągła, głęboka miseczka z lekko wypukłym dnem i płaskim kołnierzem. Kołnierz obwiedziony repusowanym ornamentem sztabkowym. Po prawej stronie miseczki do kołnierza przylutowany poziomo płaski uchwyt o nieregularnym wykroju, zdobiony motywem roccaillowym, po przeciwnej stronie okrągła tulejka, służąca zapewne do mocowania świeczki. Na kołnierzu wygrawerowana inskrypcja fundacyjna w języku hebrajskim z datą.

Miseczka na datki Chewry Kadiszy

Monogramista CFS

1765 — 1766

Muzeum Narodowe w Szczecinie

paciorek dwustożkowaty z Lubowidza - Ujęcie z boku; Paciorek wykonany został z drutu srebrnego ciasno zwiniętego spiralnie w formę symetrycznie dwustożkowatą. Na obu końcach pozostawiono otwory o średnicy niecałych 2 mm.

Paciorek dwustożkowaty z Lubowidza

kultura wielbarska

80 — 160

Muzeum Narodowe w Szczecinie

zapinka typu Almgren 88 z Łobza - MNS/A/17502/1

Zapinka typu Almgren 88 z Łobza

kultura wielbarska

80 — 160

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sprzączka do pasa - Ujęcie z góry; Kolista sprzączka żelazna ze spłaszczonego drutu z ruchomym kolcem na ramie. Kolec przymocowano poprzez wygięcie tępego końca drutu i owiniecie go wokół obręczy sprzączki. Na powierzchni zachowane są pojedyncze włókna.

Sprzączka do pasa

Słowianie

700 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fibula z brązu z Borkowic typu Bügelknopffibel - Ujęcie z góry; Zapinka z brązu z guzkiem na łukowatym kabłąku typu Bügelknopffibel. Fibula pozbawiona jest sprężynki i szpili. Kabłąk jest w trzech miejscach zdobiony profilowanymi guzkami w symetrycznym układzie.

Fibula z brązu z Borkowic typu Bügelknopffibel

grupa dębczyńska

250 — 300

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fibula wariant N wg Kostrzewskiego - Ujęcie przodu ze skosu z lewej; Żelazna zapinka wariantu N wg Kostrzewskiego, z wysokim kabłąkiem z okrągłego drutu, z guzem plastycznym. Sprężynka z czterema zwojami i dolną cięciwą. Ażurowa pochewka ma dwa otwory.

Fibula wariant N wg Kostrzewskiego

kultura oksywska

30 p.n.e. — 20

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kord - Ujęcie 3/4 z góry; Głownia kordu jest prosta, jednosieczna, o sztychu decentrycznym. Trzon z jednostronnym wyżłobionym wgłębieniem ma cztery otwory do mocowania okładzin rękojeści, których brak. Dwa ostatnie otwory w trzonie umiejscowione tuż przy kapturku głowicy wydrążone są w pionowym ustawieniu. Trzon oddzielony jest od głowni nasadą, przy niej zamocowana jest tarczka w formie muszli. Głowica jest w formie kapturka, czyli cienkiej stalowej blaszki wygiętej w kierunku ostrza.

Kord

nieznany

1400 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bransoleta żmijowata typu II wg Blumego - Ujęcie z przodu; Bransoleta żmijowata typu II wg Ericha Blumego wykonana z srebrnej taśmy zgiętej w okręg, której zakończenia przypominają główki żmij. Maksymalna szerokość kabłąka to 14 mm i szerokości zakończeń 22 mm. Powierzchnia kabłąka zdobiona trzema wzdłużnymi pasmami ornamentu: pseudofiligranem przy krawędziach zewnętrznych i wężykiem ujętym w dwa wąskie żeberka pośrodku. Zakończenia kabłąka ornamentowane są karbowaniem i zwielokrotnionymi pasmami pseudofiligranu, cyzelowanymi w poprzek, a na samych łukowatych główkach zakończeń koncentrycznie wzdłuż krawędzi.

Bransoleta żmijowata typu II wg Blumego

kultura wielbarska

80 — 160

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rapier - Ujęcie z przodu; Rapier o głowni prostej, obusiecznej, z ricassem. Na ricassie i krótkim odcinku głowni biegnie zaznaczone dwoma korytkami zbrocze. Sztych jest ułamany. Rękojeść ma krzyżowy jelec w esowatej formie i rozbudowany kosz do ochrony dłoni. Kosz składa się z trzech obłęków bocznych rozchodzących się ku ostrzu i osłaniających ricasso, po drugiej stronie są dwa obłęki boczne, z których górny jest większy, połączonych „oślą podkową” i dodatkowo dwoma obłękami. Trzon zwęża się ku końcowi, jego okładzina nie zachowała się. Głowica jest owalna, wydłużona z wyodrębnioną podstawą w formie pierścieni, ozdobiona jest wzdłużnie nacięciami i zakuta od góry.

Rapier

Wundes, Johannes starszy

1560 — 1610

Muzeum Narodowe w Szczecinie

puginał - Ujęcie z boku; Przybierający formę noża, jednosieczny puginał ma wąską głownię i rękojeść z pozostałościami okładzin rogowych na trzonie, które pierwotnie zamocowane były po jego drugiej stronie. Przymocowane zostały blaszanymi, gładkimi nakładkami, biegnącymi wzdłużnie pośrodku trzonka. Rogowe okładziny nabijane są srebrem, tworzącym punktowy wzór. Ośmiokątna, płaska głowica ze stali ma po środku okrągły otwór, przez który przechodzi tulejka, obłożona płytkami rogowymi oraz żelazna nakładka z rytymi motywami płatków kwiatów.

Puginał

nieznany

1400 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

żeleźce topora, oksza typu X (Głosek) - Ujęcie lekko z dołu; Oksza w typie X (według typologii Mariana Głoska), o górnej krawędzi wznoszącej się lekko ku górze, dolnej opadającej łukiem. Broda lekko ścięta pod skosem, szyja szeroka. Ostrze jest asymetryczne i lekko wygięte. Osada jest długa, zakuta od góry, z płynnie wyprofilowanym zgrubieniem w górnej krawędzi przechodzącym w wystający kolec. Osada ma ubytki metalu spowodowane korozją. Wewnątrz osady zachowały się drewniane pozostałości trzonka.

Żeleźce topora, oksza typu X (Głosek)

nieznany

1400 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

waza - Ujęcie tyłu ze skosu z lewej; Owalna teryna, wsparta na czterech nóżkach. Korpus o płynnym, organicznym kształcie i falistej linii brzegu, w dolnej części wybrzuszony. Pokrywa wysoka, dwustopniowo wybrzuszona. Zarówno korpus, jak i pokrywa zdobione repusowanymi w płytkim reliefie naturalistycznymi gałązkami winorośli z gronami owoców. Reliefowy ornament miękko przechodzi w wykonane techniką odlewu, plastyczne gałązki winnej latorośli, tworzące dwa uchwyty przy korpusie oraz ozdobne zwieńczenie pokrywy. Nóżki wolutowo wygięte, ażurowe, zdobione rocaillami i gałązkami winorośli.

Teryna

Sandrart, Johan Jacob II

1762 — 1770

Muzeum Narodowe w Szczecinie

cukiernica do cukru pudru - Ujęcie z przodu; Puszka z ażurową pokrywą, kształtem nawiązująca do antycznych urn. Wsparta na okrągłej stopie z trzema uskokami, przechodzącej w niewysoki, drobno kanelowany trzon. Korpus smukły, o kielichowej formie, w dolnej części również kanelowany. Pokrywa wysoka, o wklęsłych ściankach zakończona półkolistą kopułką, ze zwieńczeniem w formie maleńkiej wazy. Wycięcia na pokrywie układają się we wzór stylizowanych kampanul.

Cukiernica do cukru podru

Voggelaer, Martin Ephraim

1795

Muzeum Narodowe w Szczecinie

łyżka wazowa - Ujęcie z dołu; Rokokowa łyżka wazowa o puklowanej powierzchni i falistym brzegu, z rytowaną podwójną linią przy krawędzi. Pukle wydzielone czterema parami repusowanych esowatych linii. Trzonek płaski, o asymetrycznym, falistym wykroju. Uchwyt wydzielony przewężeniem, na końcu rozszerzający się i wygięty lekko w górę. Na środku w owalnym polu głowa gryfa w koronie pomiędzy cyframi, obok z prawej cecha warsztatowa mistrza I*F TIM

Łyżka wazowa

Timm, Johann Friedrich

około 1750 — 1770

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kielich mszalny - Ujęcie z przodu; Smukły kielich o sześciolistnej, wysklepionej stopie, przechodzącej w sześcioboczną, zwężającą się ku górze wysoką tuleję. Nodus sześcioboczny, wybrzuszony w górnej części, oddzielony tralkowym trzonem od czary ujętej do wysokości 2/3 ażurowym koszyczkiem.

Pola stopy zdobione naprzemiennie srebrnymi reliefowymi nakładkami z uskrzydlonymi główkami anielskimi oraz owalnymi plakietkami ze scenami Narodzin Chrystusa, Hołdu Trzech Króli i Ostatniej Wieczerzy. Wyższe partie stopy oraz tuleję pokrywa repusowany i rytowany wzór z naturalistycznych kwiatów na długich ulistnionych łodygach, zwróconych główkami w dół. Dekorację nodusa tworzy sześć wycinanych w srebrnej blasze i repusowanych srebrnych nakładek w formie pojedynczych kwiatów (tulipanów i irysa). Motywy kwiatowe w połączeniu z wicią akantową występują również w dekoracji koszyczka. Pomiędzy nie wkomponowano trzy owalne kartusze otoczone wieńcami laurowymi z hierogramami Chrystusa, Marii oraz św. Józefa.

Kielich mszalny

nieznany

1680 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

patelnia dołkownica - Ujęcie ze skosu z prawej; Patelnia z miedzianym naczyniem oraz kutymi z żelaza: rączką i trzema nóżkami. Talerz patelni okrągły, miedziany o niskim kołnierzu i z siedmioma wgłębieniami na ciasto. Środkowe wgłębienie w kształcie serca, pozostałe, okalające je – okrągłe. Trzy nóżki dołączone od spodu wykonane z płaskowników, u dołu esowato wygięte na zewnątrz. Do jednej z nóżek mocowana długa, prosta rączka. Na około 2/3 długości spłaszczona. Koniec rączki wygięty esowato i dociśnięty do uchwytu, tworząc otwór w kształcie łezki. Patelnia nosi ślady użytkowania.

Patelnia dołkownica

nieznany

1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dzban na wino komunijne - Ujęcie ze skosu z prawej; Cylindryczny dzban o korpusie lekko zwężającym się ku dołowi, wsparty na wysklepionej stopie i nakryty spłaszczoną pokrywą na zawiasie.. Wylew trójkątny, faliście wycięty, częściowo przesłonięty. Esowato wygięte ucho. Korpus dzbana zdobi grawerowana i złocona dekoracja. Na boku w wieńcu z liści laurowych medalion portretowy w którym ukazana jest młoda kobieta o włosach gładko zaczesanych nad czołem i ujętych w koczek, z drobnymi loczkami przy twarzy, w odsłaniającej ramiona sukni z bufiastymi rękawami, na jej szyi okrągły medalion i naszyjnik z pereł. Zgodnie z podpisami portret przedstawia Elisabeth Brüsewitz. Wylew w otoczeniu płomieni, poniżej anioł trzymający wieniec laurowy z inskrypcją fundacyjną.

Dzban na wino komunijne

Tesmer, Gotffried

1677

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 374 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd