treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: sztuka

Obiekty

1 115
grafika; Self Portrait - Ujęcie z przodu. Do prostokątnej, lekko pożółkłej kartki papieru przypięty trzema biurowymi zszywkami worek foliowy, przy jego górnej krawędzi zawiniętej do wewnątrz. Do worka została wciśnięta, pognieciona odbitka serigraficzna z czarnym nadrukiem ośmiu portretów tego samego mężczyzny z długimi włosami i zarostem na twarzy. Wszystkie ujęcia są w popiersiu, en face, tylko jedno – w prawym górnym rogu – od tyłu. Portrety ułożone po cztery w dwóch poziomych rzędach. Pod workiem z serigrafią, z prawej strony, lekko na skos postawiona podłużna ciemno-czerwona pieczęć. Tuż przy dolnej krawędzi arkusza z lewej strony napisany tytuł pracy, z prawej sygnatura artysty.

Self Portrait | Autoportret

Dudek-Dürer, Andrzej

1982

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Non vedo perche... - ujęcie z przodu; Obraz na szarym płótnie, bez ram, z drewnianymi listewkami w górnej i dolnej części. Praca kompozycyjnie podzielon na pół: w lewej części na szaro-brązowym płótnie szablonowy tekst drukowanymi literami w odcieniach szarości wypisany ciągiem, drugą połowę zajmuje biało-czarna mapa geograficzna z wypisanymi róznymi kontynentami, krajami oraz miastami. Pomiędzy mapą a tekstem namalowana czarną smolistą substancją połowa figury smukłej wazy.

Non vedo perche... (I do not see why...) | Nie wiem dlaczego ....

Tarshito

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fragment aplikacji szaty kobiecej

1801 — 1900

Muzeum Okręgowe w Toruniu

płaskorzeźba ołtarzowa - ujęcie z przodu; Płaskorzeźbiona płyta o kształcie stojącego prostokąta przedstawia grupę postaci stłoczonych przy sarkofagu na tle skalistego pejzażu. Centrum obrazu stanowi ciało Chrystusa składane do sarkofagu ustawionego w poprzek na pierwszym planie. Całun z ciałem dźwigają mężczyźni stojący po lewej stronie - Józef z Arymatei i Nikodem, z których jeden stoi przed grobem i ukazany jest tyłem w trzech czwartych. Tors noszący ślady męki podpiera stojąca po prawej stronie za sarkofagiem matka Ukrzyżowanego, czule obejmując jego głowę. Obok stoi jedna z Marii ocierając chustą zapłakaną twarz. Pozostałe postaci ukazane są z tyłu i powyżej. Sugestywne gesty i spojrzenia budują nastrój żałobnej sceny. Szaty modelowane światłocieniowo są obficie złocone.

Złożenie do grobu

płaskorzeźba ołtarzowa

warsztat szczeciński

1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Opłakiwanie - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym, o dużym stopniu uogólnienia utrzymana w szarościach i czerniach z postaciami stylizowanymi na głazy. Nad dolną krawędzią na płaszczyźnie oddzielonej od góry nierówną poziomą linią leżąca postać zbudowana z trzech walcowatych form: głowy, tułowia, nóg. Powyżej zespół pionowych, walcowatych form z wyodrębnionych stref światła i cienia.

Opłakiwanie

scena religijna

Tomaszewski, Marian

1966

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kobiety paleolityczne - ujęcie z przodu; Kompozycja w półchromatycznej kolorystyce brązów i złamanych zieleni. Na pierwszym planie, na neutralnym tle, nieco odsunięte od lewej krawędzi trzy kamienne postacie kobiece, potężne tułowie z zaznaczeniem brzuchów i bioder; u dwóch z prawej także piersi; głowy bez zaznaczenia rysów twarzy. Na drugim planie, po lewej figura zbudowana z trzech elementów - głowa, tułów, podstawa. Dwie postacie pierwszoplanowe w szarości z rozwiązaniem walorowym bryły, prawa ciemniejsza.

Kobiety paleolityczne

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

strona 1

Listy do Wojciecha Przybyszewskiego

Bok, Teodor

1975

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico

Znaki topograficzne

Ottens Josua

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

S/G/2651/ML - Scena rodzajowa w poziomym prostokącie przedstawiająca grupę pastuszków na pastwisku. Na pierwszym planie trzy postaci, postać w centrum siedząca, en face, 3/4 w lewo, po prawej chłopiec w pozycji leżącej, profilem w lewo, głowa wsparta na dłoni. Po lewej najmłodszy z grupy, siedzący z podkurczonymi nogami, profilem w prawo. Na drugim planie stado pasącego się bydła. W tle rozległy, mazowiecki pejzaż z chatami wiejskimi i nieregularnie rozrzuconymi kępami roślinności, ograniczony płaską linią horyzontu. Na tle nieba, ponad głowami chłopców ptaki. 
sygn. p.d.: Stanisław Masłowski. 1921.

Na pastwisku

Masłowski, Stanisław

1924

Muzeum Narodowe w Lublinie

obraz - ujęcie z przodu; Kompozycja w wydłużonym układzie poziomym. Na płaszczyźnie pilśni naciągnięta merla, na niej przyczepione ptasie szczątki kostne w układzie symetrycznym, skoncentrowane w części środkowej, z zaakcentowaną linią osi poziomej.

Statek kanibali

Stern, Jonasz

1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Drewniana figurka z dużą głową i wąskimi oczami - Ujęcie z lewej strony; mała drewniana figurka antropomorficzna. Głowa duża zaokrąglona. Wąskie oczy. Rysy, ręce wydobyte z bryły drewna płytkimi cięciami. Brak nóg.

Fetysz

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia stateczek płynący po rytmicznie falującej wodzie. Punkt widzenia z wysoka przybliża optycznie przeciwległy brzeg zieleniejący kulistymi krzewami na dwóch wzniesieniach. Na przedplanie rysunek czarnej barierki biegnący ukośnie od lewego narożnika. Nad barierką leci biały gołąb z zieloną gałązką w dziobie. Na rufie stateczku stoi kobieta w szarej, długiej sukni. W prawym ręku trzyma biały papier (list?), w lewym podtrzymuje rozpięty nad głową czarny parasol. Na obrazie dominują tony chłodnych szarości (woda, niebo), zieleni (krzewów), z którymi kontrastuje niebieskość , czerwień burty, nadbudówki i komina stateczku i przełamana żółć pokładu.

Kompozycja ze statkiem i gołębiem

scena rodzajowa

Pękalski Leonard

około 1924

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika; Autobigrphy… I - Ujęcie z przodu. Na białej kartce papieru kolumna 44 linijek tekstu wyjustowanego do lewej strony, zapisanego w języku angielskim, w czarnym kolorze, wielkimi literami. U góry w nagłówku, po lewej stronie dane artysty: METAPHYSICAL - TELEPATHIC ACTIVITY | copyright by | ANDRZEJ DUDEK DURER All Plastic & Music HOCHART L.T.D | UL. KOLBUSZEWSKA 15/1 | 53 404 WROCŁAW Poland; obok z prawej cztery zmniejszające się ku prawej stronie sylwetki ludzkie.

Autobigrphy… I | Autobiografia… I

Dudek-Dürer, Andrzej

1983

Muzeum Narodowe w Szczecinie

płaskorzeźba ołtarzowa; Rodzina Marii - Ujęcie z przodu; Wysoka płaskorzeźbiona płyta z przedstawieniem wielofigurowym, polichromowana. Ukazuje grupę strojnie ubranych kobiet siedzących na ławie i piastujących małe dzieci oraz mężczyzn widocznych powyżej wysokiego zaplecka ławy. W scenie dominuje przedstawienie św. Anny o nieco zwiększonych proporcjach. Święta w chuście na głowie i z różańcem przypiętym do paska wraz z Marią o długich falujących włosach podtrzymują nagiego Jezusa balansującego pomiędzy ich kolanami. Po prawej siedzi Maria Kleofasowa w wysokim marszczonym czepcu z czwórką synów ubranych w tuniki, z których jeden, stojący na kolanach, bawi się otwartą księgą, pozostali biegają wokół kociołka u stóp matki. Brodaci mężczyźni usytuowani za ławą, powyżej kobiet, widoczni w półpostaci, noszą tuniki na koszulach o szerokich rękawach i kunsztownie kształtowane kapelusze. Marszczone suknie z wąskim gorsetem i dekoltami w karo czy obszycia rękawów dekoracyjnymi taśmami, szerokie rękawy koszul to elementy strojów zgodne z niemiecką modą mieszczańską z początku XVI wieku. Modne stroje, łagodne wizerunki okrągłych twarzy a także poruszone pozy i gesty postaci nadają przedstawieniu charakter rodzajowy. Płaskorzeźba wybrana z łączonych bloków drewna, w dolnej części drążona. Płyta częściowo uszkodzona i popękana; brakuje postaci Marii Salome z dziećmi i mężem, męskich wizerunków powyżej Marii a także jej twarzy oraz czwartego dzieciątka u stóp Marii Salome. Polichromia zachowana szczątkowo.

Rodzina Marii

płaskorzeźba ołtarzowa

mistrz stralsundski

około 1505 — 1515

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem - Ujęcie z przodu; Niewielka figura tronującej Marii z dzieciątkiem o zwartej bryle, przytwierdzona do wysokiego zaplecka o geometrycznym zwieńczeniu, polichromowana. Rzeźba w typie Sedes Sapientiae ukazuje frontalnie siedzącą na tronie Marię w sztywnej, wyprostowanej pozie z dzieckiem w wieku chłopięcym usytuowanym bokiem, w pozycji siedzącej, ponad jej lewym kolanem. Długa suknia i płaszcz Marii oraz tunika Jezusa gładko przylegają do ciał postaci tworząc nieznaczne, schematyczne draperie w partii nóg. Między goleniami Marii tkanina układa się w charakterystyczne trójkątne fałdy o ostrych krawędziach. Hieratyczne pozy postaci przełamuje gest dłoni matki przytrzymującej syna oraz prawa ręka chłopca wyciągnięta wysoko i ułożona na piersi matki. Głowa Marii osadzona na sztywnej, szerokiej szyi okryta chustą ułożoną w tylnej partii na kształt welonu sięgającego do ramion. Twarz pociągła, owalna, zastygła w pozbawionym emocji wyrazie. Symetryczna fryzura chłopca z falujących włosów sięga poniżej uszu. Zwieńczenie gładko opracowanego zaplecka tworzy kolisty nimb za głową Marii flankowany trójkątnymi sterczynami oparcia tronu. Rzeźba opracowana jako przyścienna. Brak prawej dłoni Marii. Powierzchniowe ubytki drewna i otwory po drewnojadach. Polichromia zachowana szczątkowo.

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem

figura ołtarzowa

warsztat pomorski

około 1300

Muzeum Narodowe w Szczecinie

cukiernica do cukru pudru - Ujęcie z przodu; Puszka z ażurową pokrywą, kształtem nawiązująca do antycznych urn. Wsparta na okrągłej stopie z trzema uskokami, przechodzącej w niewysoki, drobno kanelowany trzon. Korpus smukły, o kielichowej formie, w dolnej części również kanelowany. Pokrywa wysoka, o wklęsłych ściankach zakończona półkolistą kopułką, ze zwieńczeniem w formie maleńkiej wazy. Wycięcia na pokrywie układają się we wzór stylizowanych kampanul.

Cukiernica do cukru podru

Voggelaer, Martin Ephraim

1795

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja 2 - ujęcie z przodu; Kompozycja z polichromowanej masy plastycznej nałożonej na obramowaną listwami płytę pilśniową. Wzdłuż osi pionowej wtopione w masę rytmicznie rozlokowane różnokształtne elementy metalowe i drobne kamienie. Kolorystyka tła zdominowana przez beże i ugry, elementy metalowe lekko skorodowane, podkolorowane cynobrem, kamienie naturalne, w odcieniach szarości i beżu.

Kompozycja 2 

Eysymont, Tadeusz

prawdopodobnie 1958 — 1959

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Początek - Ujęcie z przodu; Kompozycja w ciemnych brązach o zróżnicowanym walorze. Na cemnym tle, w centrum pracy znajduje się jasny owalny kształt, przypominający jajo ptasie. W dolnej części jasne, w górnej jakby pęknięte, rozpada się na patyczkowato-włóknistą strukturę przechodzącą w formy przypominające pióra i nóżki ptaka, wokół gęstwina nieregularnych, monochromatycznych plam.

Początek

Szymański, Ryszard

1983

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bez tytułu - Ujęcie z przodu; Kompozycja w kształcie wydłużonego pionowo stojącego prostokąta o silnie zwichrowanej, poszarpanej z licznymi wypustkami dolnej krawędzi. Z głębokiej czerni prostokąta na osi w połowie wysokości wyłania się ledwo wyodrębniony bladą poświatą współczesny hełm wojskowy widoczny od przodu - tuż pod nim sfalowana włóknista struktura - spod niej wyłaniają się bulwiasto-organiczne formy przeplatane jakby zlepionymi mokrymi piórami tworzącymi dolną nieregularną krawędź.

Bez tytułu

Szymański, Ryszard

1982

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Stary gołąb - Ujęcie z przodu; Kompozycja w kształcie kwadratu zbudowana z bieli, czerni i różnych odcieni szarości. W kwadrat, ograniczający pole kompozycji, którego brzegi wypełniają spękane białe płaszczyzny i jednolite szarości, wpisany jest mniejszy, ciemny kwadrat. W jego polu, nieco z lewej strony od osi kompozycji z głębokiej czerni wyłania się zwrócona en face sylwetka ptasia o rozmytych konturach.

Stary Gołąb

Szymański, Ryszard

1989

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Iluzja integralna V - ujęcie z przodu; Kompozycja prostokątna w układzie pionowym podzielona diagonalnie na dwie trójkątne plamy barw: szarą i czarną. Szary trójkąt przechodzący od tonów jaśniejszych u góry do ciemniejszych na dole wypełnia lewą górną część kompozycji. Jego ramiona wyznaczone są górną i lewą krawędzią obrazu, podstawa zaś to przekątna stanowiąca granicę barw, która biegnie od lewego dolnego narożnika do prawego górnego. Ramiona z podstawą łączą dwa ukośne, cienkie paski - błękitny i biały. Prawą i dolna część kompozycji stanowią dwa czarne trójkąty powstałe na skutek wycięcia w formie pasa, biegnącego ukośnie od prawego dolnego narożnika do przekątnej.

Iluzja integralna V

Berdyszak, Jan

1971

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 1115 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd